وبلاگ - آخرین اخبار
آرام کردن همسر عصبانی

خشم و عصبانیت نه تنها  بر سلامت جسمی انسان‌ها اثر می‌گذارد بلکه بر ارتباط‌های اجتماعی نیز بسیار موثر است. باید بدانید  خشم یک بیماری نیست بلکه احساس و هیجان عادی انسانهاست، درست همان طور که  غم و شادی، اضطراب، ترس و لذت هم احساسات عادی هستند. اما اگر همین موضوع از کنترل خارج شود می­تواند آسیبی جدی در روابط انسان­ها ایجاد کند. اگر در خانواده خود با مشکل خشم رو به رو هستید و  آرام کردن همسر عصبانی  را دارید آقای حامد یزدخواستی در  مشاوره خانواده اسنپ دکتر در خدمت شماست تا درباره اینکه چگونه فرد عصبانی را آرام کنیم به شما مشاوره دهد.

با انواع خشم و علائم آن بیشتر آشنا شوید

برای آرام کردن همسر عصبانی ابتدا بهتر است با انواع اختلالات خشم آشنا شویم. افرادی که در کنترل خشمشان مشکل دارند و یا کسانی که خشم را خارج از حد احساسی عادی تجربه می‌کنند ممکن است هریک از شکل های خشم را تجربه کنند. در ادامه برخی از انواع خشم را مختصر توضیحی می دهیم.

  • خشم دائمی: حالتی است که شخص به خاطر هر موضوعی به سادگی خشمگین شود. این گونه افراد همیشه و دائما خشمگین و عصبی هستند.
  • خشم خودآزار: ممکن است ناشی از احساس گناه باشد. و به خود فرد بر می گردد اما خشم قضاوتی به دیگران برمی­گردد و ممکن است همراه با احساس تنفر باشد
  • خشم منفعلانه: در این بین کسانی هم هستند که ممکن است حتی متوجه نشوند که عصبانی هستند. آنها پرخاشگری منفعل را تجربه می‌کنند و ممکن است رفتاری خود تخریبی مانند فرار از مدرسه یا محل کار، بیگانه شدن با دوست‌ها و خانواده تان و ناکارآمد بودن در کار‌ها یا موقعیت‌های اجتماعی را از خود نشان دهند.
  • خشم تهاجمی: در حالت خشم تهاجمی افراد معمولا از احساساتشان با خبرند با این حال همیشه نمی‌دانند که ریشه اصلی عصبانیتشان چیست و خشمشان را برسر دیگران خالی می‌کنند.

خشم و علائم آن چیست

علایم خشم چیست

خشم همچون دیگر احساسات با تغییرات جسمانی و روانی همراه بوده و از شدت های متفاوتی برخوردار است. خشم را اگر بروز خارجی داشته باشد می توان در حالت های صورت، زبان بدن، واکنش های فیزیولوژیکی و گاهی به صورت پرخاشگری مشاهده نمود. برخی از علائم جسمانی خشم و عصبانیت شامل افزایش فشار خون، سوزش در قفسه ی سینه، اضطراب، خستگی مفرط، مور مور شدن و سردرد است.

علت زود عصبانی شدن همسر بویژه مردان چیست؟

به جای پیدا کردن متن برای آرام کردن همسر عصبانی بهتر است ابتدا به کمک مشاور زوج درمانی دلیل اصلی خشم او را ریشه یابی کنید. محیط اطراف فرد، استرس، مسائل مالی و اقتصادی، سوء استفاده، موقعیت خانوادگی یا اجتماعی ضعیف، کمبود  انرژی و زمان همگی می­توانند در شکل دهی خشم و  عصبانیت افراد دخیل باشند. مهارت های ضعیف برقراری ارتباط و سرخوردگی جنسی و نیز فقدان و از دست دادن عزیزان و اندوه و ناراحتی ناشی از آن و یا بیماری اعضای خانواده از دیگر عوامل برانگیختگی خشم هستند. لازم است بدانید علاوه بر مهارت های اکتسابی کنترل خشم و مسایل فرهنگی ، ژنتیک و توانایی بدن برای مقابله با هورمون‌ها و مواد شیمیایی خاص نقش مهمی در چگونگی مقابله با خشم ایفا می‌کنند. اگر مغز واکنش عادی به سروتونین نداشته باشد، کنترل احساسات مربوط به خشم دشوار خواهد شد. بی برنامگی، اضطراب و عدم قدرت استدلال از عمده ترین علل ایجاد خشم هستند.

راه های آرام کردن عصبانیت و خشم خود و همسرمان

سوال اصلی این است که چگونه خود یا همسر عصبانی را آرام کنیم؟ واکنش ما نسبت به هیجان خشم چه باید باشد. مهم اصل برای مدیریت خشم و عصبانیت این است که در آن هنگام هیچ رفتاری، گفتاری و تصمیمی نگیریم. در ادامه فرایند آرام سازی خود و همسر را در هنگام عصبانیت و خشم بصورت گام به گام توضیح می دهیم.

راه های آرام کردن همسر عصبانی

 

  • گام اول: استفاده از تکنیک وقفه با هدف پیشگیری از شدت یافتن خشم یا عصبانیت. تکنیک وقفه یعنی اینکه ما بدانیم هنگامیکه در موقعیت هستیم که تنش آمیز و خشمگین کننده است، قبل از اینکه شدت عصبانیت و خشم ما زیاد شود از آن موقعیت فاصله بگیرم و آن مکان را سریعا ترک کنیم.
  • گام دوم: پس از ترک مکان به مدت 30 تا 60 دقیقه تلاش می کنیم با راهکارهایی مانند پیاده روی کردن، نماز خواندن یا قرآن خواندن، موسیقی گوش دادن، دوش آب سرد گرفتن و یا مدیتیشن انجام دادن خود را آرام کنیم.
  • گام سوم: مشخص کردن زمانی که شرایط مناسب باشد و گفتگو کردن با فردی که از دست وی عصبانی شده ایم

باید توجه کرد نکته اساسی در مدیریت خشم این است که قبل از آنکه ما خیلی عصبانی شویم بطوری که دیگر نتوانیم جلو پرخاشگری خود را بگیریم باید موقعیت که در آن عصبانی شده ایم ترک کنیم. بنابراین برای آرام کردن همسر خود قبل از عصبانی شدن از وی بخواهید نیم تا یکساعت از هم فاصله بگیرید و هر موقع آرام شدید با هم صحبت کنید.  در انتها این نکته بسیار مهم است که همیشه همدلی کردن و پذیرش کار اشتباه خود و تصدیق ناراحتی بجای همسر خشمگین  را آرام می کند. در ادامه در مورد چگونگی آرام کردن مرد، شوهر و زن ناراحت توضیحاتی می دهیم.

چگونه مرد ناراحت را آرام کنیم؟

اگر با مشکل عدم کنترل خشم شوهر مواجه هستید باید بدانید گرچه رفتار با همسر عصبانی کار چندان ساده ای نیست اما غیرممکن هم نیست. مردان بیشتر کلامی هستند و به همین دلیل بهتر است فرصت دهید  عصبانیت خود را بیرون بریزند. این درحالی است که زنان معمولا خشم خود را درون خود نگه می دارند و با گریستن آن را بروز می دهند. درمورد یک زوج متأهل، معمولا خشم مرد متوجه زن خواهد بود چون همسرش نزدیکترین فرد به اوست. بنابراین برای آرام کردن یک مرد ناراحت کافیست که اجازه بدهیم حرف های خود را بزند و با او مقابله نکنیم و به او زمان دهیم تا آرام شود. مراقب باشید اگر مردی خشمگین است اصلا با او در زمان ابراز خشم مقابله نکنید اوضاع را بدتر می کند. اگر مرد شما در زمینه به حق ناراحت شده است بهتر است او را تصدیق و همدلی کنید، خیلی زود آرام می شود.

آرام کردن شوهر عصبانی

روش­های آرام کردن شوهر عصبانی

برای آرام کردن آرام کردن شوهر عصبانی در هنگام بحث در لحظه عصبانیت هر آنچه که  شما به هم می گویید ممکن است جای زخمی را برای همیشه بگذارد پس صبر کنید تا او آرام شود. زمانی که منطقی شد، خشم خود را بیان کنید معمولاً حداقل 20 دقیقه طول می کشد تا اثر آدرنالین ناشی از خشم  کاهش یابد. وقتی او خونسرد و آرام شد، رفتار نامعقولش را بررسی کنید. عصبانی شدن در واکنش به عصبانیت عاقلانه نیست. تعیین مرزها و شناختن آن ها یکی از موثرترین روش های مدیریت عصبانیت در خانه است. بنابراین به روشنی آنچه را که مایل به تحملش نیستید را معین و تعریف نمی کنید. مرزهای خود را تنظیم کنید و بی احترامی را تحمل نکنید. با همسرتان همدردی کنید و احساساتش را در نظر بگیرید. اگر نقشی در افزایش درگیری داشته اید ، مسئولیت آن را برعهده بگیرید. در زمان لازم معذرت خواهی کنید. اهمیت رژیم غذایی خوب برای سلامت روانی خوب مهم است. اگر هیچ چیزی جواب نداد، می توانید در برخی از کلاس های مدیریت خشم شرکت کنید. از طرف دیگر ممکن است دچار اختلال عصبانیت و یا برخی شرایط مربوط به مغز باشد که باید توسط یک متخصص بهداشت روانی مورد توجه قرار گیرد.

چگونه عصبانیت زنان تسکین دهیم؟

خیلی از مردها وقتی با یک زن خشمگین و عصبانی روبرو می شوند فکر می­کنند بهتر است که تا جایی که می توانند از این شرایط دور شوند. عکس العمل ها نسبت به عصبانیت از این ناشی می شوند که مرد همسرش را در همان شروع ماجرا درک نمی کند. . باید بدانید عصبانیت زمانی شروع می شود که در موقعیتی خاص احساس ناتوانی کنیم یا حتی ممکن است دچار تغییرات هورمونی شده باشید. دلایلی که  زنان برای توضیح عصبانیت خود بیان میکند این است که روز بدی داشته اند، با خشونت با آنها  برخورد شدهاست، فقط می خواهند گاهی تنها باشند یا رفتار مودبانه ای با ایشان شود. در واقع او احساس می کند که به شما خیلی نزدیک نیست و شما به همان اندازه به او اهمیت نمی دهید. باید بدانید هیچ زنی مستقیما سراغ شما نمی آید و به شما نمی گوید که ناامید شده است، نیاز جنسی دارد یا نمی گوید که شما با او خیلی سرد برخورد می کنید. اما دقیقا همین مسائل دلیل اصلی عصبانی شدن همسرتان با شما هستند.

آرام کردن زن عصبانی

وقتی زن عصبانی است چه کنیم؟

زنان بیشتر از مردان احساستی هستند و به زبان آوردن دوست داشتن حتی می تواند تاثیر بیشتری از خریدن هدیه داشته باشد. پس به او ابراز علاقه کنید هرچند خسته باشید زمان مختصری را با او به گفتگو بنشینید. برای رهایی از روزمرگی به مسافرت کوتاه بروید. از او تشکر کنید. در برخی گفتگوها کوتاه بیایید .هنرمندانه سعی کنید علت بداخلاقی او را کشف کنید. در کارهای خانه به او کمک کنید. اگر نتوانستید دلیل عصبانیت همسرتان را تشخیص دهید یا رفتار مناسب هنگام عصبانیت او را نتوانستید از خود نشان دهید با دوست او صحبت کنید. اگر هیچ کدام از کارهایی که گفتیم در بهبود رفتار خشمگینانه همسرتان  موثر واقع نشد شاید بهتر باشد با هم  به یک مشاور خانواده مراجعه کنید.

پیشنهاداتی برای مدیریت خشم

برای مدیریت احساس خشم و عصبانیت باید نشانه هایی که پیش از ایجاد خشم به سراغ فرد می آید را شناخت. آموختن روش های ریلکسیشن و انجام آن ها در لحظات پیش از بروز خشم می تواند کمک بسیاری در کنترل این احساس کند. انجام دم و بازدم آرام می تواند به کنترل خشم کمک کند. توصیه می شود که فرد زمانی که آرام شد و توانست به خوبی فکر کند، ناراحتی خود را به صورت مستقیم اما غیر هجومی ابراز کند. با دور کردن ذهن از بی منطقی و روی آوردن به منطق می توان عصبانیت را کاهش داد و یا حتی حذف نمو.  ترک محل و دور شدن از فرد یا موقعیتی که منجر به ایجاد حس خشم در فرد شده است به فرد فرصت فکر کردن و یافتن راه حل را می دهد.گاهی پذیرش شرایط تنها راه از بین بردن خشم است زیرا برخی مسائل را نمی توان تغییر داد بنابراین پذیرش آن و کنار آمدن با آن و نیز دیدن مشکل از دریچه چشم دیگران می تواند عصبانیت ها را کاهش دهد.

مشاوره زوجی

آرام کردن همسر عصبانی با  کمک مشاوره خانواده، حامد یزدخواستی

علائم عاطفی مشکلات مربوط به خشم، تنها به خشم محدود نمی‌شوند، شماری از حالت‌های عاطفی مختلف می‌توانند نشان دهند که شما نمی‌توانید با روشی مثبت و سالم با مساله خشم روبه رو شوید. تحریک پذیری مداوم، عصبانیت و اضطراب از علائم عاطفی احتمالی مشکلات مربوط به خشم هستند.اگر می خواهید علت زود عصبانی شدن مردان را درک کنید یا برایتان سوال است، وقتی زن عصبانی است چه کنیم و می خواهید از راه های آرام کردن همسر بدانیدسایت مشاوره خانواده حامد یزدخواستی کنارشماست تا به شما کمک کند با آرام کردن همسر خشمگین در  ساخت زندگی با دوام و پایدار گام بردارید. برای انجام این مشاوره تلفتی می توانید با کلیک بر اینجا از طریق سایت و اپلیکیشن اسنپ دکتر از ایشان مشاوره بگیرید. همچنین شهروندان عزیز اصفهانی، می توانید برای مشاوره ازدواج و خانواده حضوری و  رزو نوبت اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

جدول کاری

از میان زمان‌های زیر تماس بگیرید

مشاور حامد یزدخواستی در ساعات زیر در خدمت شما کاربران عزیز است