وبلاگ - آخرین اخبار
روانشناسی کسب و کار

روانشناسی کسب و کار چیست و چه کمکی می کند؟ اگر روانشناسی را علم مطالعه رفتار بدانیم، روانشناسی کسب و کار علم مطالعه رفتار در محیط کار است. بسیاری از کارآفرینان به علت عدم شناخت کافی نسبت به روانشناسی کسب و کار با مشکلات زیادی روبرو می شوند. در این مقاله از سایت حامد یزدخواستی به ابعاد مختلف روانشناسی کسب و کار پرداخته می شود.

کاربرد روانشناسی در کسب و کار

تمامی کسب و کارها برای رسیدن به موفقیت در کوتاه ترین زمان و رسیدن به اهدف خود، به یک کارشناس خبره و با تجربه نیاز دارد که از لحاظ روانی افراد ارزیابی و حمایت بکند. شخص مناسب برای رسیدن به این مقاصد حرفه ای کسی نیست جز یک روانشناس کسب وکار. در قسمت از مقاله بصورت اجمالی «کاربردهای روانشناسی در کسب و کار» را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • بررسی ابعاد شخصیتی و روانی افراد برای اینکه مشخص شود استعداد اصلی شغلی آنها در چه زمینه ای است
  • تدوین یک ساختار منظم و مشخص برای کسب و کار
  • ارزبابی و سنجش اهداف کسب و کاری کارآفرین (آیا این واقع بینانه هست یا بر اساس تخیلات و رویاها است)
  • ترسیم ویژگی های کلیدی که یک رهبر یا مدیر موفق نیاز دارد برای کارآفرینان
  • توانمند سازی مدیران و کارکنان سازمانی در مهارت های گوناگون مانند مهارت حل مسئله، تصمیم گیری، مدیریت استرس، مدیریت سازمان، ارتباط مؤثر، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و غیره
  • کمک به کارآفرینان برای تدوین یک طرح شغلی مناسب و گام به گام
  • کمک به کارآفرینان برای استخدام افراد مناسب
  • کمک به تدوین یک برنامه بازاریابی موفق
  • آموزش کارکنان و کارآفرینان برای ارتقا مهارت فروش

در ادامه ابعاد مختلف روانشناسی کسب و کار در زمینه های فردی، بازاریابی و تبلیغات و سازمانی مورد بررسی قرار می کیرد.

کاربرد روانشناسی کسب و کار

روانشاسی کسب و کار در بعد شخصیتی

نوع شخصیت کار آفرین در سبک مدیریتی آن بسیار تأثیرگذار است.  در فرایند کسب و کار نوع تصمیماتی که یک مدیر یا رهبر می گیرد، تاثیر بسزایی در موفقیت شغل دارد.  نوع تصمیم گیری و تدوین استراتژی برای رسیدن به اهداف شغلی بسیار بسیار وابسته به نوع شخصیت مدیر کسب و کار است. بنابراین قبل از شروع هر کسب و کاری باید از نوع شخصیتی خود آگاهی داشته باشد که بر اساس نوع شخصیت خود ابتدا تصمیم بگیرد که آیا مناسب کارآفرینی هست یا نه؟ دوم اینکه بر اساس شخصیت خود برنامه کسب و کار خود را طراحی کند.

مدیریت هیجان مهم عامل در موفقیت کسب و کار

یک بخش مهم شخصیتی مدیریت هیجان ها و عدم عجله در تصمیم گیری است. می توان بیشمار کسب و کارها را ذکر کرد که بخاطر تصمیمات عجولانه مدیران خود به ورشکستگی روبرو می شوند. یک مدیر یا رهبر باید بتواند هیجان های خود را مدیریت کند و تصمیمات خود را با بررسی منطقی اتخاذ و اجرایی کند. عجله و هیجانی شدن مانع از این می شود که ابعاد مختلف یک تصمیم بررسی شود و بسیاری از بلاهای کسب و کار پشت این تصمیمات هیجانی خوابیده است.

روانشناسی کسب و کار در بعد بازاریابی و فروش

بازاریابی و فروش موتور محرکه کسب و کار است. برای طراحی یک برنامه منسجم و کارآمد بازاریابی و فروش نیاز است جنبه های روانشناسی مشتری (مصرف کننده) بخوبی شناخته شود. روانشناسی کسب و کار در زمینه افزایش فروش و ارتقا درآمد می تواند کمک زیادی بکند. ارزیابی درست از شخصیت و نیازهای روانی مشتری در برقراری ارتباط همدلانه ای که منجر به خرید شود، می تواند کمک کند. بنابراین از کارهای اصلی روانشناسی کسب و کار در زمینه فروش و بازاریابی می تواند به شخصیت شناسی مشتری، نحوه ی گفتگو و ارتباط با مشتری، چگونگی پیگیری های فروش بیان کرد.

روانشناسی کسب و کار در فروش

روانشناسی کسب و کار در مدیریت منابع انسانی

بخش مهم دیگری که هر کارآفرینی با آن مواجه می شود نیروی انسانی است. مدیریت درست و بهینه نیروی انسانی از شرایط واجب موفقیت در یک کسب و کار است. یک مدیر با بداند چگونه با نیروی انسانی خود ارتباط برقرار کند. تدوین نظام انگیزشی (پاداش و تنبیه)، ارزیابی علمکرد و استخدام در ایجاد یک جو سازمانی مناسب و افزایش بهره وری کارکنان تأثیر زیادی دارد. یک متخصص روانشناسی کسب و کار (روانشناسی صنعتی و سازمانی) به مدیر کمک می کند تا بهترین نظام های سازمانی را برای مدیریت منابع انسانی خود طراحی و پیاده سازی کند.

روانشناسی کسب و کار و رهبری اجرایی

روانشناسی در رهبری ارجرایی کاربردهایی گوناگونی دارد. روانشناس کسب و کار می تواند در توسعه مهارت ها و رفتارهای کلیدی رهبری کمک کند. از جمله کاربردهایی که روانشناسی در رهبری اجرایی دارد در زیر ذکر شده است:

  • در خود و دیگران
  • مدیریت استرس
  • توسعه و گسترش مهارت های رهبری
  • توانمندسازی تیم
  • تصمیم گیری و حل مسأله
  • مدیریت بحران
  • انتخاب سبک رهبری متناسب با سازمان و شخصیت رهبر

کاربرد روانشناسی کسب و کار در ایجاد فرهنگ سازنده سازمانی

فرهنگ سازمانی و در کنار آن جو سازمانی یکی از ارکان مهم سازمان برای موفقیت و پیشرفت است. روانشناسی در ایجاد فرهنگ و جو سازمانی سازنده و مثبت می تواند نقش مهمی ایفا کند. فرهنگ سازمانی به مجموعه ای از اعتقادات، ارزش ها، رفتارها و عاداتی گفته می شود که در یک سازمان و بین کارکنان آن جاری است. روانشناسی با ارزیابی ارکان روانی و رفتاری کارکنان در سازمان به شکل گیری فرهنگ سازمانی مناسب کمک می کنند. روانشناسی می‌تواند در بهبود تعاملات داخلی و بین اعضای سازمان مؤثر باشد. با بررسی عوامل روانشناختی مانند ارتباطات بین فردی، رفتارهای گروهی و مهارت‌های ارتباطی، می‌توان بهبوداتی در فرهنگ سازمانی ایجاد کرد که تعاملات مثبت و سازنده را ترویج دهد.

استراتژی های روانشناسی کسب و کار

استراتژی های روانشناسی کسب و کار

روانشناسی کسب و کار برای کمک بهتر به کارآفرینان می توانند استراتژی های متعددی داشته باشند. در زیر تعدادی از این استراتژی های بیان می شود:

  • استفاده از آزمون های استعدادیابی و شخصیت برای شناخت و هدایت بهتر مدیران و کارکنان
  • تدوین نظام ارزیابی عملکرد کارکنان برای رعایت شدن عدالت در سازمان
  • تدوین نظام پاداش و تنبه مناسب برای افزایش انگیزه های کارکنان
  • بهبود مهارت های ارتباطی مدیران برای مدیریت بهتر نیروی انسانی
  • سنجش جو سازمانی برای پیشگیری از بی عدالتی و جو نامناسب سازمانی
  • ارتقا مهارت های بازاریابی و فروش کارکنان برای افزایش درامد
  • تدوین یک نظام رفاهی و تفریحی مناسب برای مدیران و کارکنان به منظور افزایش انرژی و سرزندگی در سازمان
  • تدوین نظام سلامت ذهنی و جسمی کارکنان و خانواده های آنها برای ایجاد حس امنیت و وفاداری سازمانی

چه مشاغلی نیاز به روانشناس کسب و کار دارند؟

می توان تمامی مشاغل نیاز به روانشناس کسب و کار دارند ولی برخی از آنها نیاز بیشتری احساس می کنند مانند موارد زیر:

  • مشاغل نوپا
  • مشاغلی که کارکنانی زیادی دارد
  • مشاغلی که در زمینه بازاریابی و فروش فعالیت می کنند
  • مشاغلی که بخش روابط عمومی اهمیت زیادی دارد
  • مشاغلی که کار اصلی آنها خدمات آموزشی و مشاوره ای است

استفاده از خدمات روانشناسی کسب و کار در اصفهان

برای راه اندازی یک شغل تنها سرمایه مالی مهم نیست، بلکه آن چیزی که به شما کمک می کند سرمایه مالی خود را چندین برابر کنید، سرمایه روانی است. شاید بتوان گفت این سرمایه روانی، در راه اندازی کسب و کار، از سرمایه مالی هم مهمتر است. برای اینکه آگاه شوید که شما این سرمایه روانی را در کسب و کار خود دارید می توانید روی کلمه اینجا کلیک کنید و آزمون مرتبط با سرمایه روانی را تکمیل کنید. برای دریافت تفسیر روانشناختی آزمون با شماره 09134926851 تماس حاصل فرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

جدول کاری

از میان زمان‌های زیر تماس بگیرید

مشاور حامد یزدخواستی در ساعات زیر در خدمت شما کاربران عزیز است